mandag den 14. juli 2008

VM-Sprint

Igår stod der sprint kvalifikation og finale på VM-programmet. Det var en dag jeg havde store forhåbninger til og som jeg har set frem imod længe. Jeg har fået gennemført en fin opladning mod VM og samtidig var sprintens karakter i Olomoucs centrale dele noget som normalt passer mig rigtigt godt - jeg var derfor meget fortrøstningsfuld inden konkurrencen.

Første skridt på vejen mod en vellykket VM-sprint er en vel gennemført kvalifikation om formiddagen. Kvalifikationen gik også som jeg havde planlagt - uden specielle fejl. Det blev en 6. plads i heat B, 22 sek efter. Største tidstab var da jeg skulle løbe tilbage og hente mit kompas som jeg tabte da jeg blev lidt for ivrig da jeg skulle tage kortet fra startpodiet. Det var egentligt ikke så meget kompasset jeg ville have med, hvilket jeg meget sjældent bruger i en sprint, men snarere luppen som sidder på mit kompas. Det giver en tryghed at kunne nærlæse kortet med luppen i høj fart. Det lyder måske mærkeligt når kortet var 1:5000, men omkring hegn, hække og andre linjære detaljer som kan være forbudte at passere er det rart at være sikker på om der er passager eller ej, hvilket i al fald for mig ind i mellem kan være svært at læse i høj fart.

Kort og vejvalg:





Finalen blev desværre bare overhovedet ikke som jeg havde håbet og planlagt. Fik en fin start, hvor jeg hurtigt så bedste vejvalg (markeret med prikker) på vej mod startpunktet. Desværre fik jeg en total hjerneblødning da jeg var kommet ned i parken, hvor jeg tog den forkerte bro over åen. Jeg opdagede det for sent og var ikke kold nok til at rette fejlen ved at løbe tilbage over broen og rundt højre. Istedet stressede jeg, fortsatte venstre og lavede yderligere en fejl inden jeg kunne tage post 1 på en tid 63 sek langsommere end hurtigste mand. Det var som at få en mavepumper da jeg allerede på det tidspunkt kunne se Lukás Barták, som var startet et minut efter mig. Forsøgte at fokusere og trykke på, men det var ikke let og det blev ikke lettere af at jeg skøjtede rundt på våde stier i sko som åbentbart ikke fungere i regnvejr. Totalt set blev det til en reel maveplasker som nr. 39 langt fra de forventninger jeg havde inden start.


Kort og vejvalg

Ingen kommentarer: